Pagina's

Nuclear War van Sun Ra Arkestra

Nuclear War was een apocalyptische culthit van Sun Ra Arkestra. Het gaat over de dreiging van een kernoorlog. Het kwam uit toen Reagan president was in de V.S. En nu... Nu staat Trump op de loer. Tijd om dit nummer maar weer eens uit de kast te halen. 

Nuclear War 

Shmasha van Kamal Keila

Shmasha is een nummer van Kamal Keila. Keila was een prominent figuur in de Soedanese jazzscene: een periode die liep van midden jaren '60 tot tot eind jaren '80. Sudan kende en kent nog steeds veel oorlogsgeweld en over dat geweld gaat het nummer Shmasha

Kamal Keila 

Our Lives Are Shaped By What We Love van Odyssey

Our Lives Are Shaped By What We Love is een beetje jazz, een beetje folk en een beetje funk van Odyssey, en met een mooie vibrafoon solo van Kathleen Warren van Odyssey. Deze Odyssey moet je niet te verwarren met die van grote hits als Native New Yorker, Use It Up and Wear It Out en Going Back to My Roots. Deze Odyssey is lang niet zo bekend en heeft eigenlijk maar een klein hitje gehad en dat is dus Our Lives Are Shaped By What We Love.

Odyssey
 

Muzikale ontdekkingen

Hieronder een lijstje met muzikale ontdekkingen die ik de laatste tijd heb gedaan. Dit keer over platenlogo's, het beste nummer ooit en het radiostation van David Byrne.

Muzikale ontdekkingen

 

Belangrijk onderzoek: Wat zijn de meest populaire gitaarriffs?

Welke nummers willen muzikanten wereldwijd het liefst spelen? En naar welke akkoorden en tabs wordt het meest gezocht? Wood & Fire, een muziekstudio heeft het onderzocht aan de hand van de zoekopdrachten in Google. 

Populaire gitaarriffs
 

Weg met die eigenzinnige vrouwen: A Plan For The Man

Wee Willie & The Winners zongen in 1973 het nummer A Plan For The Man. Dit nummer zou je heden ten dage echt niet meer kunnen zingen. Behalve dan als je Andrew Tate heet.  

Wee Willie & The Winners

Musiceureka: albumhoezen etalage

Musiceureka is een geweldige website. De site is is gewijd aan de mooiste hoesontwerpen die werden gemaakt in de tweede helft van de jaren vijftig en begin jaren zestig. Hoezen werden toen niet langer alleen als een bescherming van de plaat gezien, maar waren ook een manier het publiek te enthousiasmeren om die plaat te kopen. En dat lukte bijvoorbeeld met vogeltjes.

Albumhoezen met vogeltjes